بررسی مقایسه ای تاثیر دو روش آموزشی Teach- back و Pictorial بر آگاهی از بیماری دیابت، تبعیت از رژیم دارویی و غذایی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2
- آرشیو : نسخه پاییز 1399
- نوع مقاله : پژوهشی
- شناسه دیجیتال (DOI) :
- کد پذیرش : 1978
- موضوع : موضوعی تعریف نشده!
- نویسنده/گان : حسن پورعبدالله، پریسا ناظمی هرسینی
-
چکیده :
در چند دهه اخیر با پیشرفت علم و فناوری، تغییر در شیوه زندگی، روش های درمانی مختلف و با توجه به این که توانایی رو به رشد منابع مراقبت و استفاده از وسایل مدرن پزشکی، به بیماران با وضعیت حاد و بحرانی کمک کرده که مرحله حاد بیماری را پشت سر گذاشته و به فاز مزمن بیماری منتقل شوند، سیمای سلامت از نظر علت بیماری و مرگ تغییر کرده است. در این راستا بیماری هایی شبیه به بیماری دیابت و بیماری های مزمن دیگر جایگزین آنها شده اند. در بین این بیماری های مزمن یکی از علل مهم مرگ در سراسر جهان می باشد. که تنش های زیادی را برای بیمار به عمده دارد. روش آموزشی Teach-Back و Pictorial یکی از روش های تعاملی آموزش می باشد که به عنوان یک روش مؤثر برای اطمینان از فهم اطلاعات مراقبت بهداشتی تأیید شده است. - کلید واژه : روش آموزشی Teach-Back و Pictorial، بیماری دیابت، رژیم دارویی، دیابت نوع 2
- Title :
-
Abstract :
-
key words :
-
مراجع :
[1] انجمن دیابت ایران، "انواع دیابت"، /http:/ids.org.ir
[2] اسملتزر، سوزان س – بیر، برندا جی، 1381، "کبد و مجاری صفراوی. دیابت شیرین و غدد درون ریز"، ترجمه دکتر امین مرادی، ج 8، تهران، نشر سالمی
[3] بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت، "دیابت و آمارها"، /http://www.idpcf.com
[4] Kornburger C, Gibson C, Sadowski S, Maletta K, Klingbeil C. Using "teach-back" to promote a safe transition from hospital to home: an evidence-based approach to improving the discharge process. J Pediatr Nurs. 2013;28(3):282-91. Epub 2012/12/12.
[5] Safarie M. Theories, models and methods of health education and health promotion. Tehran: Asar sobhan; 2009.
[6] Bastable B. Nurse As Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. ed s, editor. philadelphia jones and Bartlet2003.
[7] Schillinger D, Grumbach K, Piette J, Wang F, Osmond D, Daher C, et al. Association of health literacy with diabetes outcomes. JAMA. 2002;288(4 - .82 475:)Epub 2002/07/23.
[8] Hain D, Calvin DJ, Simmons DE, Jr. CKD education: an evolving concept. Nephrol Nurs J. 2009;36(3):317-9. Epub 2009/07/11.
[9] Denhaerynck K, Manhaeve D, Dobbels F, Garzoni D, Nolte C, De Geest S. Prevalence and consequences of nonadherence to hemodialysis regimens. American Journal of Critical Care. 2007;16(3):222-35. - صفحات : 21-26
- دانلود اصل مقاله ( 948.26 KB )